Blogi
Suomi tuotantopalvelumaana -selvityksen raportti on julkaistu
Medialogi Oy toteutti kuluneen kevään aikana APFI ry:lle Suomi tuotantopalvelumaana –selvityksen. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia tuotantopalveluja Suomessa pystytään tarjoamaan kansainvälisille elokuva-, televisio- ja mainostuotannoille. Tuotantopalveluilla...
Mitä fiktiotuotannossa tapahtuu nyt?
Talven ja kevään festivaali- ja gaalakausi on ohi, ja ennusteet vuoden 2019 trendeiksi esitetty. Miten globaalit trendit heijastuvat kotimaiseen fiktiotuotantoon? Kokosimme alle kolme ajankohtaista näkymää, joiden kautta Medialogi seuraa alan...
Katsojamittaritutkimuksen haasteet ja haastajat
Televisionomaisten sisältöjen ja niiden katseluun tarkoitettujen laitteiden ja -alustojen määrä on moninkertaistunut 2000-luvulla. Pirstaloitunut katsojuus haastaa perinteiset mittausmenetelmät, jotka tuottavat dataa ainoastaan lineaarisen television katselusta. ...
Kultainen Venla kuvaa alan muutoksia ja jatkuvuutta
Perjantaina 11. tammikuuta palkitaan vuoden 2018 parhaat televisio-ohjelmat, -esiintyjät ja tekijät Kultainen Venla -gaalassa. Tapahtuman järjestää vuosittain Televisioakatemia yhdessä tuottajayhdistys Audiovisual Producers Finland APFI ry:n kanssa....
Onko Finnish weirdistä uudeksi Nordic noiriksi?
Lokakuun MIPCOM-messuilla Cannesissa järjestettiin Finnish weirdiksi nimetty showcase-tapahtuma, jota emännöi Business Finland yhteistyössä Suomen elokuvakomissioiden, APFI:n, Ylen ja Elisa Viihteen kanssa. Tilaisuudessa...
Z-sukupolven median käyttö: mobiilivideoita ja Linnan juhlia
Z-sukupolven mediankäyttö on saanut runsaasti palstatilaa kansainvälisissä markkinaraporteissa. Mutta mitä kotimaisten sisällöntuottajien tulisi tietää nykyisten nuorten ja tulevaisuuden teinien suhteesta televisioon? Kotimaisten sisältöjen kautta nuoret...
Murros, disruptio, pirstoutuminen – av-universumi ja uudet osaamistarpeet
Audiovisuaalisen alan koulutustarpeista on viime aikoina keskusteltu erityisesti #metoo-kampanjan ja 12. syyskuuta Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaiseman Häirintä ja muu epäasiallinen kohtelu elokuva- ja teatterialalla -raportin (2018) yhteydessä....
Media & Message 2018: Draama kansainvälistymisen veturina
Av-sisältöalan vuosittainen Media & Message -seminaari järjestettiin Tampereella 16.-17. elokuuta 2018. Seminaarin keskeisiä teemoja oli kotimaisen audiovisuaalisen sisällöntuotannon kansainvälistyminen, jota käsiteltiin useissa esityksissä ja...
”No escape from reality?” VR ja AR televisiotuotannossa
Mediateollisuuden edelläkävijät ovat jo vuosien ajan intoilleet VR:n eli virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksista. Aiemmin virtuaalitodellisuutta ja lisättyä todellisuutta (AR) on hyödynnetty lähinnä elokuva- ja pelituotannoissa, mutta viimeisen vuoden aikana alkanut...